perjantai, 26. syyskuu 2008

Esimerrki siitä mitä uskonto aiheuttaa






Uusi Suomi Blogit

Päivi Räsäsen blogi

Kansanedustaja, Kristillisdemokraattien puheenjohtaja





Kansalliset ihmisrakkauden talkoot

26.9.2008 15.18 | Päivi Räsänen | Yleinen, Politiikka

Olen seurannut sairaalavuoteella leikkauksesta toipuessani uutislähetyksiä ja keskustelua Kauhajoen joukkomurhasta. Ihmisviha on kauhistuttava alakulttuuri, joka näyttää yhdistävän kylmäverisiä, suunniteltuja koulusurmia. Jokelan tapauksesta seurasi kyllä paljon puhetta, mutta ei oikeasti mitään konkreettista oppilaisen turvallisuutta edistävää. Kouluterveydenhuolto on muun perusterveydenhuollon myötä ajettu kuralle, Stakesin tutkimusprofessori Matti Rimpelän mukaan kouluterveydenhuoltoon pitäisi kiireellisesti saada 500 kouluterveydenhoitajaa lisää. Koululääkärit on myös lähes sukupuuttoon kuollut ammattikunta. Virkoja ei ole lisätty eikä niiden edellyttämiä resursseja näy  vuoden 2009 budjettiesitykssä.

On ehdotettu lääkärinlausuntoa aseenkantoluvan saamisen ehdoksi. Se tarkoittaisi kymmeniä tuhansia lääkärissä käyntejä vuosittain jo entuudestaan ylityöllistetyssä perusterveydenhuollossa. Jo nyt liian suuri osa lääkärin työajasta menee lausuntojen kirjoittamiseen, jolloin potilaiden hoitoon jää vähemmän aikaa. Pelkästään lääkekorvauslausuntoihin hupenee vuosittain 200 lääkärityövuotta. Lisäksi joukkomurhia suunnittelevien ihmisvihaajien tai psykopaattien seulominen olisi terveyskeskuslääkärille nopeatahtisessa työssä hankala haaste. Tarvittaisiin oikeastaan psykiatrin lausunto, mutta heidän työpanoksensa on vielä kipeämmin kortilla.
Kannatan aselain tiukkaa kiristämistä. Käsiaseiden määrä on aivan tarpeettomissa  mittasuhteissa Suomessa. Aseenkanto ei saa olla lähtökohtainen kansalaisoikeus, vaan rajattu selkeisiin tarkoituksiin kuten metsästykseen tai todelliseen valvottuun ampumaurheiluun.

Mutta samalla vaadin muutoksia terveydenhuollon rahoitukseen. Kouluterveydenhuolto ja lapsiperheiden ennaltaehkäisevät palvelut on nostettava tarvetta vastaavalle tasolle. Siksi en olisi osoittamassa epäluottamusta pelkästään ministeri Holmlundiin vaan koko hallitukseen. Miksi puhutaan pehmeitä, kun tosiasiassa mitään ei olla tekemässä? Vanhasen ja Kataisen on peräännyttävä osasta verokennyksiä ja suunnattava ne rahat terveyden ja turvallisuuden rakentamiseen.

Olen pääministerin kanssa samaa mieltä siitä, että koulusurmissa kohdataan uusi pelottava ilmiö - ihmisviha. Jokelan ja Kauhajoen surmaajat ilmoittautuivat myös ateistikseiksi. Tämä ilmiö on käänteinen kristinuskon lähimmäisenrakkaudelle. Jumalalle jokainen ihminen on rakas - siksi meidänkin tulee rakastaa toisiamme. Kun elävän kristillisyyden vaikutus yhteiskunnassa on ohentunut, jotain astuu tilalle. Sen jäljet ovat synkät ja pelottavat. Tarvitsemme yhteisöllisyyden vahvistamista, mutta tarvitsemme myös kansallista heräämistä siihen ihmisrakkauden sanomaan, jota kristillinen usko on synnyttänyt kautta vuosisatojen.

52 kommenttia

52 kommenttia

  • Upphew kommentoi:
    26.9.2008 15.49

    Olen eronnut kirkosta. En usko joulupukkiin, hammaskeijuun enkä jumalaan, olenko siis ihmisvihaaja?

  • Ateisti kommentoi:
    26.9.2008 15.50

    ”Kun elävän kristillisyyden vaikutus yhteiskunnassa on ohentunut, jotain astuu tilalle. Sen jäljet ovat synkät ja pelottavat.”

    Onpa aika alhaista vetää moisia johtopäätöksiä. Kristillisyyden vaikutuksen ohentuminen on tuonut mukanaan vapautumista, josta on ollut pelkästään positiivista. Ahdasmielinen kristillinen toteuttaminen kristinuskon jumalan sanasta on saanut vuosisatojen aikana aikaan huomattavan paljon enemmän tuhoa ja ruumiita kuin Matti Kauhajoelta.

    Se että joukkomurha tapahtui ei liity kyllä mitenkään kristillisyyden vaikutusten ohenemiseen. Häpeä.

  • Tuomo kommentoi:
    26.9.2008 15.51

    Muista että ihmisvihalla ei ole mitään tekemistä ateismin kanssa.

  • pekka toivonen kommentoi:
    26.9.2008 15.55

    Kristinuskon perustana on kylmäveriseltä ja suunnitelmalliselta vaikuttava veriteko:Isä murhaa Poikansa.Motiiveista on kehitetty uskonto.Puistattavaa.

  • TM Ilmari Karimies kommentoi:
    26.9.2008 16.00

    Hyvä Päivi Räsänen,

    Kiitos rohkeasta kommentista. Nähdäkseni yhteiskunta ei pysty käsittelemään juuri tätä koulusurmissa ilmenevää merkityksettömyyden kokemusta. Yhteiskunta on kyvytön virallisesti tunnustamaan ongelman olemassaolon, koska valtion uskonnollinen neutraalius on niin vahva dogma. Ongelma on yhteiskuntamme fundamenteissa. Se on pakko selittää pois jotekin, mikä tapahtuu nyt medikalisoimalla. Kun tappaja kategorisoidaan mieleltään sairaaksi, voidaan välttyä kohtaamasta todellista ongelmaa.

    Materialistis-pluralistinen yhteiskuntamme ei syvimmällä tasolla pysty perustelemaan, miksi ihmiselämällä olisi merkitystä. Uskon, että juuri tämä avaa ovet tiettyjen elämässään kovaa henkistä tuskaa kokevien kohdalla tällaisiin tekoihin. Erityisen alttiina ovat rationaalistisesti ajattelevat nuoret miehet, jotka havaitsevat kuilun naturalististen tieteiden ja yhteiskunnan arvopohjan välillä, ja tekevät tästä omat johtopäätöksensä. Kun ei ole Jumalaa eikä omien mahdollisuuksien rajat ylittävää elämän merkitystä, ei ole pohjaa, jolta taistella sisäistä tuskaa vastaan tai odottaa apua. Ja kun ei ole absoluutista ihmisarvoa ja absoluuttista moraalia, madaltuu kynnys tuhota toisten elämä, joka koetaan mitättömäksi ja säälittäväksi. Uskoakseni tappaja kokee myös oman elämänsä tällaiseksi, ja tappaminen on eräänlainen äärimmäinen keino kohottaa itsensä muiden yläpuolelle, luoda elämälleen merkitys. Auvisen ja Saaren jäljiltä jääneet mietelmät osoittavat vahvasti tähän suuntaan. Myös asiaa kommentoinut ruotsalaisprofessori kiinnitti huomiota juuri merkityksettömyyteen:

    http://www.uusisuomi.fi/ulkoma…yos-taalla

  • markuss kommentoi:
    26.9.2008 16.01

    Kirjoituksen mukaan kaikki Suomen tapauskovaiset ts. ihmiset jotka kuuluvat tavan vuoksi kirkkoon mutta eivät tunnusta uskoa muuten ovat ihmisvihaajia ja mahdollisia joukkomurhaajia.

    Ensin Päivi vaatii lisää kouluterveydenhoitajia ja -lääkäreitä, toisessa lauseessa taas on sitä mieltä että nykyisten lääkäreiden ei tulisi kuluttaa työaikaansa aseenkantolupaan vaadittavaan lääkärintodistukseen. Minun mielestäni ristiriitaista ja pohjalla loistaa vain se, miten kirkko pelastaisi ihmiset, antaisi uutta toivoa mielenterveyspotilaille ja ennaltaehkäisisi kaikki tällaiset tapaukset, mutta mikä olisi Päivin kanta siihen jos ampuja olisi lestadiolainen tai muu aktiiviuskovainen? Tulee kuitenkin muistaa uskonnon aiheuttaneen aina sotia.

  • sanna kommentoi:
    26.9.2008 16.03

    etkö häpeä päivi?

    aika suuri riman alitus tämä kommenttisi miten muka ateismilla olisi jotain tekemistä näiden ikävien koulusurmien takana. eipä sitä syytä tarvitse henkimaailmasta kaivella, vaan kaikke me ihmiset voisimme alkaa katsomaan peiliin ja huomata että se on tämä yhteiskunta mikä on mätä. toisaalta, jos lähdetään tähän loan heittoon, niin lukaseppa sieltä raamatusta kuinka paljon siellä noita veritekoja on ollut ja katsastapa historiankirjoja miten paljon oman ihanan uskontosi nimissä on tehty väkivaltaa…

  • Toinen ateisti kommentoi:
    26.9.2008 16.03

    Mielenkiintoista logiikkaa taas, jolla ei tunnu olevan mitään kosketuspohjaa todellisuuteen. Kukaan ei ole tappanut ketään siksi, että olisi ateisti. Ateismissa ei ole mitään oppeja, jotka johdattaisi ketään tappamaan toista. Kyllä tuossa tilanteessa ongelmat ovat jossain aivan muualla, kuin siinä, että ateismista on tullut yhteiskunnassa yleisempää.

    Omalla kohdalla tuo enemmänkin toimii päinvastoin: sitä arvostaa elämäänsä, kun ei tiedä, mitä sen jälkeen tapahtuu. Sitä ei olisi valmis heittämään hukkaan tappamalla itseään tai laittamalla itseään semmoiseen tilanteeseen, jossa suurimman osan siitä viettäisi vankilassa. Tätä kautta sitä oppii myös arvostamaan muiden oikeutta elämään.

    Onkohan Räsänen nyt muutenkaan ollut hereillä koulussa, kun on historiaa opiskeltu. Kuten tuossa edellinen kommentoijakin sanoi, kristinuskon nimissä on syntynyt ruumiita kautta historian oikein urakalla, samoin muiden uskontojen nimissä. Jos joskus ateismin nimeen on ihmisiä tapettu, on se ollut yksittäisten häiriintyneiden henkilöiden tekosia.

    Ei voi muuta kuin hämmästellä taas kristittyjen ja erityisesti Räsäsen suvaitsemattomuutta muita maailmankatsomuksia kohtaan. Onneksi läheskään kaikki kristityiksi itseään kutsuvat eivät noin suvaitsemattomia ole.

  • Ateisti kommentoi:
    26.9.2008 16.06

    Hienoa Päivi, että jaksat sairaalavuoteeltasikin asti kalastella ääniä täysin häpeilemättä. Juuri tällaiset lausunnot kertovat melko karua kieltä siitä lähimmäisenrakkaudesta, jota kirjoituksessasi alleviivaat.

    Olisi hauska tietää, minkälaisen kirjoituksen olisit kirjoittanut, mikäli surmaaja olisi tunnustaunut hartaaksi kristityksi. Epäilen, että sanoma ei enää olisi ollut ihan sama. Mutta hei, mitäs se haittaa, kun vaalit koputtavat jo ovella eikä varsinaiseen vaalityöhön jää aikaa kuin viikko sairasloman jäljiltä…

  • Juha kommentoi:
    26.9.2008 16.07

    Uskonto on Suomessa ajattu siihen asemaan johon se kuuluu ja todellakin hyvä niin. Niin paljon pahaa on tehty ja tehdään uskonnon nimissä, että tälläinen tapaus on täysin mitätön siihen verrattuna. Meitä uskonnottomia on aina vaan suurempi määrä, jotka pitää uskontoja vaan suurena valheena ja keksintönä jolla on aikanaan korvattu tiede, kun ei ole tiedetty mistään mitään. Uskonnoton tai ateisti tietää, että elämä on ainutkertainen ja mitään taivaita ei ole olemassa. Tästä syystä me arvostamme elämää paljon, koska se on ainutkertaista.

  • Sage kommentoi:
    26.9.2008 16.22

    sage

  • kolmas ateisti kommentoi:
    26.9.2008 16.22

    Olipas siinä ihmisryhmää vastaan kiihottava kommentti ateisteista. Kannattaisi Räsäsenkin tutustua esimerkiksi sekulaarihumanismiin,
    jos ei kykene ymmärtämään, että toisista ihmisistä voi välittää uskomatta mielikuvitusolentoihin.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Sekulaarihumanismi

  • Pater Noster kommentoi:
    26.9.2008 16.33

    Etkö Päivi yhtään edes häpeä. Myös uskovaiset kykenevät murhaamaan ja tekemään hirveyksiä, näitä tapauksia löytyy lukuisia. Tuollainen leimaaminen on alhaista, eikä missään nimessä auta uhreja tai uhrien omaisia.

  • Pasi Jokinen kommentoi:
    26.9.2008 16.37

    Päivi sortuu taas mieltämään omaa ideologiaansa maailman pelastukseksi, unohtaen, ettei usko ole koskaan ollut este kauheille, moraalittomille teoille.

    Ilmari Karimiehen kommentti tuntui astetta jalostuneemmalta: ”Kun ei ole Jumalaa eikä omien mahdollisuuksien rajat ylittävää elämän merkitystä, ei ole pohjaa, jolta taistella sisäistä tuskaa vastaan tai odottaa apua. Ja kun ei ole absoluutista ihmisarvoa ja absoluuttista moraalia, madaltuu kynnys tuhota toisten elämä, joka koetaan mitättömäksi ja säälittäväksi.”

    Ateistinakin uskon, että on minua suurempia tarkoituksia ja päämääriä, mutta uskon myös, että meissä on niitä jotka eivät näitä merkityksiä löydä. Toisaalta väitän myös, että minulle ihmisarvon aboluuttisuus on vielä astetta korkeampi kuin uskovalla: Ateistin näkökulmasta elämä on ainutkertainen, ilman jatkoaikaa taivaassa.

    Karimiehen sanoman ydin, merkityksellisyyden puute elämässä, on kuitenkin varmasti monen osalta validi. Ilman yhteisöä tai ystäviä, ja ilman positiivista kuvaa itsestä tai tulevaisuudesta voi olla vaikea elää. Olennainen kysymys siis onkin, miten luodaan yhteisöllisyyttä, miten kehitetään positiivista minäkuvaa ja uskoa tulevaisuuteen. Miten se tehdään lapsille, miten nuorille ja miten aikuisille. Myöskin: mitä tehdään, kun ihminen ajautuu väärille yhteisöllisyyden urille, jossa oma yhteisö kannustaa ihmisvihaan kaikkia tai yksilöityä ryhmää kohtaan.

  • vsa kommentoi:
    26.9.2008 16.42

    Ny hilijaa! Katsokaas kun nyt on niin, että ajanlaskumme alusta lähtien miljardeja ihmisiä ikuiseen kärsimykseen, käytännössä ihan muuten vain (varmaan tekemisen puutteessa), lähettänyt ”rakkauden jumala” on Päiville kertonut henk koht miten nämä hommat menee. Niin ketäs me valaistumattomat ollaan asiaa kyseenalaistamaan?

  • Seppo Honkonen kommentoi:
    26.9.2008 16.48

    Kristinuskohan perustuu nimenomaan joukkomurhiin, raiskauksiin ja lähimmäisenvihaan.

    Tapa vihollisesi, murhaa heidän heimonsa, Raamatussa kehoitetaan.

    Siihen nähdenhän koulusurmat ovat mitä kristillisintä toimintaa.

  • Jussi kommentoi:
    26.9.2008 16.53

    Loistavaa päättelyä. Koska ateistit eivät usko jumalaan heillä ei siis ole, eikä voi olla, mitään rakkautta muita ihmisiä kohtaan; eli siis kyseessä jälleen tämä perinteinen väärinkäsitys, että hyvä moraali kumpuaa välttämättä jumalasta. Tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa. Uskonnolla ei ole mitään tekemistä moraalikäsityksien kanssa, eikä meidän (edes kristittyjen) moraalikäsityksiä sanele jumalpelko vaan yhteiskunta. Mutta turhahan tästä on tietysti puhua, koska kristitylle tässä ei ole kyse faktoista vaan suvaitsemattomuudesta ja mikä parempi tapa viljellä sitä kuin syyttää muita kuin omiaan kaikesta pahasta.

    Ja kuten Juha sanoi, meidän uskonnottomien määrä on jatkuvassa kasvussa, joten jotain toivoa on vielä yhteiskunnasta jossa tämänkaltaiselle suvaitsemattomuudelle ja suoranaiselle sokeudelle ei ole sijaa.

  • Kössi kommentoi:
    26.9.2008 16.53

    jep jep

    Olen siis huono ateisti. En omista asetta, en ole koskaan tahallani vahingoittanut ketään, eikä ole aikomuksenakaan.

  • Aino kommentoi:
    26.9.2008 16.53

    Päivi kirjoitti asiaa. Hän ei kirjoittanut vain ateismista, vaan myös ihmisvihasta. Hän toi esiin kristillisen ihanteen, joka on vastakkainen koulusurmaajien ideologialle. Ateisteja varmaan harmittaa, että surmaajat ovat ideologisesti samalla puolella kuin he itse ja haluavat siksi kääntää huomion toisaalle. Kautta aikojen uskontoa on käytetty väkivallan verhona ja voi olla, että myös uskovat saadaan tappamaan, kun asia esitetään heille hurskain sanakääntein. Todella vahva kristitty ei kuitenkaan suostu tappamaan. Oliko Kauhajoen ampumistapaus rakkaiden ateistien mielestä paha asia?

  • Uskonnoton kommentoi:
    26.9.2008 16.54

    Ja samaan aikaan jotkut kristityt riemuitsevat Atlantin takana Kauhajoen koulusurmista, koska Suomi on ”hylännyt Jumalan ja valinnut homot”. Näin heidän mielestään Jumala siis oikeutetusti kostaa meille syntisille suomalaisille.

    Ja pakko tämäkin on mainita: Hitler luokitteli itsensä katoliseksi ja siteerasi monesti Martin ”Martti” Lutheria, tätä hassun hattumuodin luonutta antisemitistiä. Stalin puolestaan opiskeli pappisseminaarissa.

    Että on sitä kristillisyyttäkin moneen junaan…

  • vsa kommentoi:
    26.9.2008 16.56

    Seppo Honkonen: Älä unohda itsemurhaa. Isä, poika ja pyhä henkihän ovat yhtä, niin eikös se täytä vähintäänkin itsetuhoisuuden merkit että isä lähettää pojan (eli itsensä) maan päälle tapettavaksi. Ja itsemurhaanhan nämä molemmat kouluammuskelut päättyivät.

  • juttariento kommentoi:
    26.9.2008 16.58

    Minä toivon vain, että ihmiset oppisivat arvostamaan läheisiään, ystäviään, naapureitaan- jokainen arvostaisi ihmiselämää.

    Mikään ei oikeuta tämänkaltaisiin joukkosurmiin, jossa viattomat ulkopuoliset kärsivät.

    Mistä se kertoo? - Ei mielestäni vakaumuksesta taikka sen ohentumisesta - vaan koko yhteiskunnan pahoinvoinnista, suunnattomasta kiireestä, paineista jotka alkavat lapsesta lähtien ”on pakko menestyä”, kilapilu, raha merkitsee yms..
    - ei ole aikaa tarpeeksi lapsille ja nuorille asioiden purkuun ja keskusteluun sekä lasten ja nuorten sunnattomasta pahoinvoinnista.

    Mielestäni olisi panostettava mt- palveluihin. Avun kynnystä on madallettava- niin että apua on helppo hakea ilman häpeän leimaa, avun hakijoile apua on annettava viiveettä ilman kiireellisyysluokituksia ja hävyttömän pitkijä jonotusaikoja.

    perheitä, lapsia ja nuoria tuettava jo ennen kuin välttämä on olemassa ns ongelmia ja kun apua haetaan sitä saatava viiveettä.

    toimeentulotuen hakua myös madallettava sillä moni yksilö/ perhe sinnittelee tällä hetkellä koska häpeän pelossa eivät uskalla hakea apua joka heille kuuluu ja johon tilanteeseen jokainen meistä voi joutua.

    inhimillisyyttä, yhteishenkeä ja arvostusta toivon yhteiskunnallemme.

  • itku kommentoi:
    26.9.2008 17.01

    On ihan ymmärrettävää että Päivi yhdistää ateismin ja ihmisvihan,
    niinkuin blogista voi lukea. Elävä kristillisyys estää häntä vihaamasta
    ihmistä. Toisia ihmisiä hän rakastaa koska Jumala rakastaa myös. Helposti
    tuosta yhtälöstä ajattelee Jumalan pois ja jäljelle jää jotain surullista.
    Toivotaan että Jumala jaksaa rakastaa Päiviä ettei hänestä tule ihmisvihaajaa
    ja ettei mitään vielä pelottavampaa astu tilalle. Voi kyynel.

  • Beelzebub kommentoi:
    26.9.2008 17.03

    Mädänneen Jeesuksen löyhkä leijuu vielä Suomenniemen yllä, mutta toivottavasti tulevaisuudessa järki voittaa ja Beetlehemin saastasta on jäljellä vain kirkot, joiden katoilta poistetaan älyllisen epärehellisyyden symbolit ja jotka otetaan uuteen käyttöön. Kirkosta eronneiden määrän perusteella tämä voi hyvinkin olla mahdollista. Lähi-itäisten paimentolaisheimojen legendoihin perustuvat uskomukset eivät kuulu enää 2000-luvulle.

  • E.K.Virtanen kommentoi:
    26.9.2008 17.20

    Arvoisa Päivi Räsänen.

    Olen jo aiemminkin ollut sitä mieltä, että te olette varsin fundamentalistinen kristitty, poliitikoksi. Mielestäni tämä kirjoitus osoittaa mielipiteeni täysin oikeaksi.

    Te käsittelette uskontoa, kuin se olisi jokin koulutehtävä, jossa pitää kirjoittaa aine tietystä agendasta.
    Leimaamalla uskonnottomuuden tässä yhteydessä, te ajatte omaa agendaanne käyttäen 11 karmealla tavalla kuollutta ihmistä hyväksenne. Eikö teillä omatunto soimaa yhtään?

    Te vaikutusvaltaisena poliitikkona, puolueenne ikonina, julkisesti yhdistätte uskonnottomuuden ja ihmisvihan yhdeksi ja samaksi asiaksi.
    Jos liityn kirkkoon vaikken usko Jumalaan, niin olenko parempi ihminen teidän silmissänne?

    Onkin erikoista, että kun joku ”saa Jumalalta käskyn” tappaa, niin olette kyllä etulinjassa huutamassa, kuinka kyseinen henkilö on milloin minkäkin saatanan ohjaama, eikä hän ole oikea kristitty.
    Nyt te kuitenkin leimaatte itse kaikki uskonnottomat ja rinnastatte heidät ihmisvihaajiksi, ja potentiaalisiksi murhaajiksi.

    Hulluja ja murhaajia on aina ollut ja tulee aina olemaan. Heitä on niin uskonnollisissa kuin uskonnottomissakin ihmisryhmissä.

    Minä en ole koskaan uskonut Jumalaan. Uskonnottomuuteni ei ole mikään ”päätänpäs nyt näin” ratkaisu vaan kyseessä on puhdas omatunnollinen asia.
    Jos se tekee minusta teidän silmissänne potentiaalisen murhamiehen, teidän on ehkä aika siirtyä pois politiikan kentältä koska ette pysty enää objektiiviseen ja rationaaliseen päättelyyn vaan keskitytte oman uskontonne agendan edistämiseen, tällaisen tragedian hyväksikäytöllä.

    Olen muuten töissä eräässä isossa ja erittäin läheisesti Kauhajoen tragediaan liittyvässä korkeakoulussa. Olen näkyvästi tarkistanut turva-varusteita, kameravalvontaa, selittänyt oppilaille ja opettajille että ei ole ollut hautakynttilöitä meidän ovien lähellä (vaikka eräs iltapäivälehti niin väitti) sekä tehnyt muutakin tragedian johdosta tarpeellista työtä.

    Siinä samalla sitten saan kuulla kuinka ”edustamani” ateismi, eli jumaluskon puuttuminen on taas tämänkin kauhuteon syynä.

    Terve, ja kiitos kaloista.

  • Timo kommentoi:
    26.9.2008 17.23

    Suurimmat ihmisvihaajat löytyvät uskovaisten joukosta.

  • Jonne Alkiomaa kommentoi:
    26.9.2008 17.24

    Pitäähän sitä kunnon kristityn lähteä kalareissulle Kauhajoen kaltaisen tragedian jälkeen, jos vaikka olisi hitusen paremmat mahdollisuudet että joku onneton kala tarttuisi koukkuun. Olisi mukava kuulla yksikin perusteltu väite miksi uskonnottomuus kannustaisi väkivallantekoihin? Olen samaa mieltä kanssasi, Päivi, sairaanhoidon resurssien kasvattamisesta ja kouluterveydenhuoltoon panostamisesta, mutta tekstisi loppuosassa alennut inhottavasti mustamaalaukseen.

    Asetelman voi kääntää myös päälaelleen: Hiljattain näin lehdessä kuvan kovasti uutisoidusta ”insuliini-murhaajasta”, jonka kaulassa roikkui massiivinen risti. Onko oikein siis olettaa, että jos yhteiskunnassamme ei olisi ollenkaan kristittyjä, ei noitakaan henkirikoksia olisi tapahtunut?

  • Juho Raitio kommentoi:
    26.9.2008 17.47

    Hyvä Päivi !
    Päivi puhuu asiaa, tosin hyvin diplomaattisesti ja hienotunteisesti.
    Jeesus opetti:
    ”Juuri sydämestähän lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, siveettömyys, varkaudet, väärät todistukset ja herjaukset ”
    Matteus 15:19
    Tuskimpa löytyy montakaan suomalaista, jos yhtään joka ei olisi tämän listan syntejä edes ajatuksissaan tehnyt.
    Kun synti ja paholainen saa suuren vallan (etenkin tunne-elämässä) silloin loppuu järki, kun asioita ei voi eikä enää pysty järjellä selittämään, näin käy myös monesti sodan pahimmassa helvetissä sotilaille, jotka yrittävät keksiä jotakin järjellistä selitystä asioille, niitä ei aina löydy koska asiat tapahtuvat myös hengen maailmassa, siinä toisessa todellisuudessa, joka on aivan yhtä todellinen kuin tämä näkyväkin.
    Jokainen on itse vastuussa siitä mitä hän seuraa ja mihin hän uskoo ja mitä tekoja hän sen seurausena tekee, hyviä vai pahoja.
    Vanhemmat ja yhteiskunta voi vain kertoa vaihtoehdoista mutta jokainen meistä kantaa itse vastuunsa, on turha syyttää muita tietämättä taustoja…olkoon sitten ateisti tai kristitty jokainen joutuu vielä kerran kohtaamaan Jumalansa ja Luojansa.
    Hedelmistään puu tunnetaan ja myös sen isäntä….
    Yhteiskunta joutuu veilä kerran suureen vastuuseen siitä että se on hylännyt kristilliset arvot, myös kansat ja kansakunnat tuomitaan…
    Surullisinta tässä on se että ei ymmärretä missä mennään hengellisesti, Jumala ei ole missään pilvenreunalla istuva ukonhahmo, vaan reaalisesti historiassa todellisena vaikuttajan oleva Luoja.
    Tämä on valitettavasti vain alkusoittoa sille mitä suomen kansa joutuu vielä kohtaamaan ja kestämään.
    Jos uskovaisten mielipiteitä kohtaan hyökkäävä olisi edes itselleen rehellinen hän lukisi raamaatun KOKONAAN läpi ennen kuin alkaisi herjata ja suutansa soitttamaan, valitettavasti sellaiset rehelliset ja aidot ihmiset ovat tosi harvassa, keskustelua käydään enemmän tunteella kuin sydämellä ja järjellä.
    Poliitikkoja suosittelen kuuntelemaan tukholman profetian vuodelta 1984 se on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan aikaisemmin.
    Amerikan taloustilanteesta on taas hyvä kerrata Wilkerssonin: näky
    Herra kansaamme armahtakoon !

  • Ala Arvoinen kommentoi:
    26.9.2008 17.50

    Onpa surullista havaita Päivi Räsäsen vetävän kristilliset arvot lokaan käyttämällä Kauhajoen ja Jokelan veritekoja käsikassaranaan (vaalitaistelussa). Jos näillä tekijöillä jokin ”aatesuunta” oli, se oli ihmis- ja yhteiskuntaviha. Sillä on käsittääkseni ateismin ja humanismin kanssa yhtä vähän tekemistä kuin kristinuskollakin.

  • Johtaja kommentoi:
    26.9.2008 18.14

    Kautta historian on raamatun nimissä tehty hirmutöitä ja nyt te kehtaatte leimata kaikki ateisti? Montakohan miljoonaa ihmistä on tapettu vedoten jumalan tahtoon?

  • Humanisti kommentoi:
    26.9.2008 18.15

    Haluaisin ehdottomasti kuulla perustelun tälle ulkoa määrätyn ihmisarvon tarpeelle. Selkäpiitäni kalvaa nyt epäilys, että Päivi Räsänen ja katuja tallaavat tuhannet kristityt saattavat muuttua hetkessä verta janoaviksi sosiopaateiksi mikäli heidän uskonsa vain horjuu. Vai pitäisikö lähimmäisenrakkauden rajamailla elävien, kuten homoseksuaalien, vääräuskoisten ja naispappien, olla jo nyt huolissaan? Kovempia raamatullisia arvoja ajavat liikkeet ovat kuitenkin saaneet takavuosina julkisuutta Suomessakin, ja yhdysvaltalaiset baptistilahkolaiset ovat Jokelan ja Kauhajoen yhteyksissä siunanneet surmateot taivaallisina rangaistuksina liian suvaitsevaisia pohjoismaisia yhteiskuntia kohtaan.

  • Tuomas Kangasniemi kommentoi:
    26.9.2008 18.17

    Hyvät ateistit,

    jokainen teistä voi miettiä, millainen mielipidesota mediassa olisi syntynyt, jos Kauhajoen ja Jokelan tappajat olisivat kuuluneet johonkin pieneen kristinuskon lahkoon, joka on julistanut päämääräkseen esimerkiksi ’moraalittomien’ eliminoinnin (vert. Auvisen teloitusperuste ’unfit’).

    Olisitteko silloin puolustaneet kovaan ääneen sitä, että kristinuskosta ei automaattisesti seuraa tappaminen? Olisitteko muistuttaneet, että tätä (kuvitteellista) lahkoa lukuun ottamatta tänä päivänä kukaan toinen kristitty ei tapa vakaumuksensa vuoksi?

    Olisitteko tuominneet kristinuskon kritisoinnin aiheettomaksi mustamaalaukseksi? Olisitteko ymmärtäneet niitä kristittyjä, jotka huomauttavat, että he henkilökohtaisesti eivät satu olemaan tappajia sen enempää aatteen kuin oman sairautensakaan vuoksi, vai olisitteko pilkaten repostelleet heidän vakaumustaan?

    Voi olla, että joku teistä olisi pyytänyt keskusteluun kohtuullisuutta, mutta suonette anteeksi, jos epäilen tälläistä väitettä useimpien ääntäpitävien ateistien kohdalla puhtaaksi hurskasteluksi.

    Tällä palstalla Päivi Räsänen tuskin tarkoitti, että erityisesti ateismista seuraisi tappaminen tai että ateismi vaatisi tappamista. Ensimmäinen väite nimittäin ei ole tilastollisesti totta, ja toinen on virheellinen.

    Minulle teksti näyttää vain siltä, että Räsänen ehdottaa jotakin kytköstä Auvisen ja Saaren tekojen ja heidän maailmankatsomuksensa välille. Tässä Räsänen kukaties politikoi, mutta ei hän väärässäkään ole. Saaren osalta kytkös voi olla ohut, mutta Auvisen osalta se on hänen oman julistuksensa perusteella selvä.

    Toinen Räsäsen pointti saattaa olla se, että ateismi yleisenä vakaumuksena ei estä tappamasta. Ateismi ei käske mihinkään, mutta se ei myöskään kiellä: asiat vain ovat ja tapahtuvat.

    Tämäkin näkemys on perusteltu. Jos mitään korkeampaa voimaa ei ole, moraalikäsitykset ovat vain ihmisen näkemyksiä — ihmisten välisiä sopimuksia tai heidän henkilökohtaisia mielipiteitään.

    Useimmat ateistit eivät halua murhata, mutta miten Auviselle tai Saarelle voisi perustella, että he ovat väärässä? Miksi he eivät saisi murhata? Pelkästäänkö sen vuoksi, että toiset ihmiset, jopa useimmat ateistit, ovat eri mieltä?

  • Juha Oksanen kommentoi:
    26.9.2008 18.21

    Kristinuskonkin parista löytyy paljon hyviä ihmisiä, mutta uskonto on kovin kyseenalainen syy tähän, dogmia sisältävät teistiset uskonnot levittävät sokeaa luottamusta satuihin. Tällainen (itse-)petos ei tee pitkällä aikavälillä hyvää mielelle tai sen kehitykselle.
    Ateismin ”ongelmaksi” näkisin sen, että siihen kääntyessä ihminen on usein joutunut mm. kohtaamaan järkiperäisen ajattelun, parantanut ajattelustaan teistinä hankkimansa haavat ja näin tehdessään havahtunut kuinka ovelan ja vakavan petoksen kohteeksi on joutunut.
    Uskonnon levittämisen tarkoitus saattaa olla monelle lempeä ajatus, mutta keinot, joilla se toteutetaan ovat usein haitallisia. Yhteiskunnassa tuputetaan enemmän tai vähemmän uskontoa aivan liian pienestä ”pitäen”. Tarkistakaa käsityksenne ateismista, se ei kiellä järkeä, tarjoaa vain vapautta, sekös meitä pelottaa?
    Valitkaa rakkaus!

  • Ville kommentoi:
    26.9.2008 18.30

    En ole koskaan pitänyt sinusta ja tämä blogikirjoitus vain lisää negatiivisia tuntemuksiani sinua kohtaan. Toivottavasti eduskunnassa ei löydy paljoakaan yhtä sivistymättömiä ihmisiä, vaikka mielessäni kyllä kytee paha epäilys, että edustat melkolailla keskiverto kristillisdemokraattia, jonka ajatusmaailma on mustavalkoinen ja kristinuskon vääristämä.

    Mitä sitten jos he olivat ateisteja? Ateismi on kaikessa yksinkertaisuudessaan jumaluskon puutetta, eikä siihen liity mitään oppirakenteita, jotka kehottaisivat tappamaan. Ateismi ei määrittele ihmisessä mitään muuta kuin epäuskon jumalia kohtaan, joten voidaan perustellusti sanoa, että kaikki ihmiset ovat enemmän tai vähemmän ateisteja. Sinä et usko satoihin jumaliin, jotka ihmiskunta on olemassaolonsa aikana keksinyt. Mitä sitten jos me emme usko sinun jumalaan?

    Tässä on kyseessä klassinen yhtäläisyysmerkin asettaminen kommunismin ja ateismin väliin; sillä erotuksella, että kommunismin tilalla ihmisviha. Uskovaiset jaksavat toitottaa miten ateismi on ollut vastuussa pahimmista diktatuureista, vaikka tekijöinä on ollut aivan muut asiat, kuten sosialistiset ihanteet ja ihmispalvonta.

  • E.K.Virtanen kommentoi:
    26.9.2008 18.35

    Arvoisa Tuomo Kangasniemi.

    Lainaus: ”millainen mielipidesota mediassa olisi syntynyt, jos…”

    Tismalleen samanlainen kuin on nyttenkin syntynyt. Jumalattomuutta syytetään lukemattomissa paikoissa.
    Kristityt olisivat silloin puolustautuneet aivan samoin kun nyt me, uskonnottomat. Tässä ei pitäisi olla mitään omituista.

    Lainaus: ”Olisitteko silloin puolustaneet kovaan ääneen…”

    Osa olisi, osa ei. Aivan kuten kristitytkin nyt käyttäytyvät. Edelleenkään ei mitään erikoista.

    Lainaus: ”Tällä palstalla Päivi Räsänen tuskin tarkoitti, että erityisesti ateismista seuraisi tappaminen tai että ateismi vaatisi tappamista.”

    Päivi Räsäsen kokeneena ja tunnettuna poliitikkona kyllä ymmärtää, ainakin hänen pitäisi, kuinka tärkeää tällaisissa asioissa argumentointi on. Nyt tuolla blogauksella ei edes yritetä olla objektiivisia vaan viesti on keskivertokansalaisen silmissä varsin selkeä syytös tiettyä ihmisryhmää vastaan.

    Lainaus: ”Toinen Räsäsen pointti saattaa olla se, että ateismi yleisenä vakaumuksena ei estä tappamasta…”

    Ateismi ei ole vakaumus sen enempää kuin hiuksettomuuskaan. Ateismi tarkoittaa että ei usko jumalaan, kaljuus sitä ettei ole hiuksia.
    Uskonnottomilla on eri vakaumuksia. Ateisti voi siis olla vakaumukseltaan vaikka humanisti, naturalisti tai vaikkapa natsi.

    Lainaus: ”Useimmat ateistit eivät halua murhata, mutta miten Auviselle tai Saarelle voisi perustella, että he ovat väärässä?”

    Koska se rikkoo lakia, ihmisoikeuksia ja yhteisöllisiä moraalikäsityksiä?
    Älä vastaa tähän jumalalla, koska minulle häntä ei ole, eikä tule. Moraali tulee vallan muista lähteistä, eikä niistä keskusteleminen kuulu tähän yhteyteen.

  • A kommentoi:
    26.9.2008 18.35

    ”Kun elävän kristillisyyden vaikutus yhteiskunnassa on ohentunut, jotain astuu tilalle. Sen jäljet ovat synkät ja pelottavat. ”
    Jos ihmisellä on mielenterveysongelmia, niin miten kristinusko voi olla siihen avuksi, nimenomaan uskonnollisella tasolla?
    Olisi kiva jos selventäisit vähän asiaa. Itse sain sellaisen käsityksen, että ateistit todennäköisemmin ovat henkisesti sairaita, kuin uskovaiset.

  • Jeesus Nasaretilainen kommentoi:
    26.9.2008 18.38

    Aika säälittävän alhainen veto, jopa kristityltä. Yhdistää nyt ateismi ja misantropia.
    Ihme ääliöitä Suomen päättäjistö täynnä. Voisiko esim. aselain kiristyksen yhteydessä vaatia hiukan pätevyyttä päättäjille?

  • Entropia kommentoi:
    26.9.2008 18.40

    Jep, politiikka ja taikausko eroon toisistaan. Tämäkin on suomessa vain ajan kysymys.

    www.eroakirkosta.fi

  • Jukka Laurila kommentoi:
    26.9.2008 18.40

    ”Olen pääministerin kanssa samaa mieltä siitä, että koulusurmissa kohdataan uusi pelottava ilmiö - ihmisviha. Jokelan ja Kauhajoen surmaajat ilmoittautuivat myös ateistikseiksi. Tämä ilmiö on käänteinen kristinuskon lähimmäisenrakkaudelle.”

    Edustaja Räsänen, mikä on ”tämä ilmiö” - ihmisviha vai ateismi? Oliko tämä epämääräinen rinnastus tietoinen valinta vai vahinko?

  • pekka toivonen kommentoi:
    26.9.2008 18.41

    ”Jeesus,muista minua kun tulet valtakuntaasi”,sanoi toinen pahantekijä ristiltään Jeesukselle.Tämä vastasi:”Totisesti,jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.”Meistä kukaan ei tiedä,mitkä olivat Kauhajoen murhaajan viimeiset ajatukset.Niinpä on täysin mahdollista,että hän on saanut kokea saman armon kuin kertomuksen pahantekijä.

  • vsa kommentoi:
    26.9.2008 18.54

    Selittäkääpäs miksi kristityt lukevat raamattua niin valikoiden? Miksi tulkintoja on monta? Miksi toiset opit tulee ottaa kirjaimellisesti ja toiset (yleensä ne raakuudet joita raamattu on pullollaan) voidaan ohittaa vaikka koko raamattu pitäisi pyhää ja absoluuttisen paikkansa pitävää jumalan sanaa?

    Tässä oma (kaiketi aika laajalti hyväksytty) käsitykseni:
    Olisiko ihmisellä ”sisäänrakennettu” (eli laumakoon kasvaessa välttämättömäksi muodostunut) moraalikäsitys, jonka puitteissa valitaan ne ”oikeat” opit ja hylätään ne jotka tuntuvat vääriltä? Ja kappas jumalaa ei tarvittukaan kuin vaihtoehtoja antamaan, ja hmmm…. senhän voisi tehdä kuka vain, eikö totta?

    Luonnonvalintahan tälläkin kertaa piti hienosti huolen siitä, että näiden kahden moraalikäsitykseltään nyky-yhteiskuntaan sopimattoman yksilön (auvinen&saari) suvun jatkaminen ei onnistunut. Tiedän, että on aika kylmää käsitellä tällaista aihetta näin, mutta yhtälailla on kylmää pitää kaikkia ihmisiä pohjimmiltaan pahoina yksilöinä, joilla on moraali vain jumalan rangaistuksen pelosta.

  • Lasse Rintakumpu kommentoi:
    26.9.2008 19.05

    Halpahintaista, loukkaavaa ja ennen kaikkea suvaitsematonta sotkea ateismia Kauhajokeen. Mutta unohdetaan tämä hetkeksi.

    Tai ei unohdeta. Kommentointilomakkeessa kysyttiin paljonko on 8 plus 1. Yhtä hyvin olisi voitu kysyä ”onko Jumala olemassa” (Kyllä/Ei/Ehkä, joista ainoastaan keskimmäinen on hyväksyttävä vastaus).

    Richard Dawkinsia lainatakseni, et sinäkään usko Odiniin, Pallas Atheneen, Vishnuun tai tuhanteen muuhun jumalaan. Eli olet enää yhden jumalan päässä totuudesta. Ehkä sinullakin on siis vielä toivoa.

    Ja vielä lyödäkseni vyön alle: jos katsotaan kristinuskon historiaa, on siellä lähimmäisenrakkaus aika niukassa (tosin pakkoyhteisöllisyys sitäkin suositumpaa).

    Hyvää onnea kunnallisvaaleihin, kuitenkin. Voin luvata vaikkapa rukoilla vaalimenestyksesi puolesta. Ehkä uhraan myös parit vuohet.

  • pekka toivonen kommentoi:
    26.9.2008 19.10

    Päivi Räsänen:”Jumalalle jokainen ihminen on rakas.” Toiveajattelua.Olethan kuullut mitä Kauhajoella on tapahtunut ?

  • Pauli kommentoi:
    26.9.2008 19.33

    Eihän tällaisesta jankkaamisesta mitään tule. Eikös tätä asiaa pitäisi yrittää tutkia jonkinmoisen kulttuurisosiologisen viitekehyksen kautta, jossa vertailtaisiin ateistien ja uskovaisten tekemien surmien tai murhien motiiveja ja myöskin yhteisöjen tai yhteiskunnan totettamia sosiaalisia palkitsemis/rankaisu keinoja.
    Tässähän on kovasti kritisoitu sitä huomattavaa palkkiota, että tekijä sai kuvansa poikkeuksellisesti Hesarin kanteen, jonka seikan monet viisaat uskovat yllyttävän samansuuntaisiin tekoihin.
    Jotain sentään Jokelastakin opittiin. Tapahtumahan saatiin estetyksi - melkein.

  • Ville kommentoi:
    26.9.2008 19.39

    Onneksi täällä on sentään täysijärkistä kommentointia. Toivottavasti Räsänen lukee ajatuksella läpi ja ottaa opikseen.

  • Niina kommentoi:
    26.9.2008 19.50

    Kaikkivaltias ja rakastava Jumalasi sallii tällaisen? Kaikkivaltias, kaikkia rakastava Jumalasi rakastaa kuitenkin vain kunnon kristittyjä?

    Kukaan kristitty ei ole milloinkaan, milloinkaan tappanut ketään?

    Tällainen kristillinen hapatus on lähinnä ahdistavaa ja turhauttavaa. Kiitos, että poliittinen kantani (= äänestän Vihreitä) vahvistuu entisestään. Rationaalista pohdintaa kun ei ilmeisesti Kristillisdemokraattien puolelta tule, kristinusko on vienyt ajattelulta terän.

  • Ala Arvoinen kommentoi:
    26.9.2008 19.52

    Minulle tämä kirjoitus sen loppuosan osalta oli iso pettymys. Näin vakavaa tapahtumaa ei pitäisi käyttää ihmisten yllyttämiseksi toisiaan vastaan vaikka tarkoitus olisi hyväkin. Keskustelu arvoista on suotavaa mutta järkytyin huomatessani, että tässähän nostetaan ihmisiä toisiaan vastaan. Hetkenä, jolla meidän pitäisi puhaltaa yhteen hiileen ja etsiä ratkaisuja uskonnollisesta vakaumuksestamme tai sen puutteesta riippumatta ja siihen katsomatta.

  • Milian, -ateisti kommentoi:
    26.9.2008 20.52

    Olen hyvin surullinen puolestanne, Päivi Räsänen.
    Osoitatte yllättävän suurta tietämättömyyttä ja fundamentalistista ajattelutapaa, enkä koskaan uskonut teidän tuollaiselle linjalle lähtevän. Muutamista tökeröistä julkisuudessa antamistanne kommenteista (mm. abortti) huolimatta pidin teitä jokseenkin kaikkia kanssaihmisiänne arvostavana poliitikkona, mutta osoitatte olevanne jotain ihan muuta.
    Kaiken huipuksi alennutte kalastelemaan ääniä vaalien alla tragedialla, jonka aiheuttaman surun määrää ei voi kukaan käsittää.

    En viitsi alkaa toistamaan sitä kaikkea massamurhaa ja kauheutta, mitä uskontonne on maailmassa saanut aikaan…enkä sitä, että ateismi ei sisällä ainuttakaan dogmia, joka määräisi ketään käyttäytymään millään erityisellä tavalla.
    Ja vaikka kuinka koitan samaistua teihin uskovaisena poliitikkona, niin en löydä itseäni muualta kuin nurkasta häpeämästä sanomisiani.

    Meitä uskonnottomia ja ateisteja on maassamme jo lähemmäs miljoona. Te loukkaatte sanoillanne Suomen suurinta vähemmistöä!
    Mitä te todellisuudessa kuvittelette saavanne aikaan yhdistämällä ateismin (uskonnottomuuden uskontoanne kohtaan) ja ihmisvihan toisiinsa?
    Sinäkin Päivi olet ateisti niitä tuhansia muita jumalia kohtaa, joita ihmiskunnan historiassa on ollut, ja on tänäkin päivänä. Oletko koskaan ajatellut asiaa niin päin?

    Toivon kovasti, että ajautuisitte jollakin tasolla vielä poliitikon uranne aikana ajattelemaan itsenäisesti ilman uskonnon luomaa harhaa todellisuudesta, sekä tutkiskelemaan ateismia ja uskonnottomuutta tarkemmin. Teidän kaltaisenne tietämättömyyttään puhuvat pahentavat meidän uskonnottomien ja ateistien tilaa huomattavasti;
    Oletetaan, että Saari mahdollisesti olikin mielestään ateisti, mutta käsittänyt sen kristilliseltä kantilta eli väärin, niin kuin te. Te edes autatte tällaisia väärinkäsityksiä syntymään niin kauan kuin väitätte julkisesti, että ateismi olisi yhtenä syynä murhenäytelmiin.

  • Mad Dog kommentoi:
    26.9.2008 21.13

    ”Jokelan ja Kauhajoen surmaajat ilmoittautuivat myös ateistikseiksi. Tämä ilmiö on käänteinen kristinuskon lähimmäisenrakkaudelle.”

    Hetkinen, armas Päivi, kuinkas paljon ne kristityt ja muut uskon ihmiset ovatkaan vuosien saatossa porukkaa lahdanneet ja edelleen lahtaavat? Et pysty mitenkään perustelemaan koomista väitettäsi, että ateismi tarkoittaisi jotenkin sitä, ettei voisi rakastaa lähimmäistään.

    Uskonnot ovat pahinta mahdollista huumetta, joten ei ihmetytä, että moisessa itsepetoksessa elävän henkilön suusta, tai tässä tapauksessa näppäimistöltä, lainatun kaltaisia sammakoita pääsee.

    Ellei tekstiäsi ole kirjoitettu sairaalavuoteelta ankaran lääkityksen alaisena, joten siinä mielessä tämän lööperisi voi jättää omaan arvoonsa. Muussa tapauksessa on kerrassaan törkeätä ratsastaa Kauhajoen tragedialla oman agendansa ajamiseen.

  • Tapio kommentoi:
    26.9.2008 21.35

    On mielenkiintoista huomata, että samalla kun ateistit syyttävät islamistien terroriteoista jopa kristittyjä, he eivät voi sulattaa sitä, että joku yhdistää nämä kaksi suomessa tehtyä koulujoukkosurmaa näiden tekijöiden ateistiseen maailmankuvaan. Vanha suomalainen sananlasku sanoo, se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, kops!

    Jos omaa ja muiden elämää pitää pelkän sattuman seurauksena ja kieltää kuoleman jälkeisen elämän, tie nihilismiin on avoinna. Jos teoillani ei ole minulle itselle mitään seuraumuksia, miksi ahdistunut ateisti ei veisi itsemurhassaan muita mukana, jos millään ei ole mitään tarkoitusta eikä alkuperää, kaikki on vain sattumaa, luonnon valintaa ja olemassa olon taistelua? Ahdistuneisuus, masennus, viha, itsetuhoisuus yhdistettynä näihin ajatuksiin saan aikaiseksi sen minkä olemme jo kaksi kertaa vuoden sisällä nähneet.

    Hienoa, että Päivi Räsänen uskalsi sanoa sen, mikä saa kaikki Suomen aktiiviateistit agressioon.

    Mitä ateismi on saanut aikaiseksi tästä maailmassa? Kriisikeskukset perustettiin kirkkoihin, ei vapaa-ajattelijoiden tai prometeusleirin kerhotiloihin. Ateismin jälkiä voidaan katsella ateistisien maiden historiassa Neuvostoliitto, Kambotsea, Kiina, Pohjois-Korea, Albania, Vietnam, Laos. En usko, että kovin moni Suomenkaan ateisteista muuttaisi tästä luterilaisesta maasta näihin ateistisiin mahin, vaikka olisivatkin valmiita estämään kristittyjen toimintaa ja mielipiteiden esittämistä tässäkin maassa.

  • Jari Mäki kommentoi:
    26.9.2008 21.39

    Ajatus kristillisen arvomaailman ohenemisen vaikutuksesta voi hyvinkin pitää paikkansa.

    Nykyajan ihmisillä on vääristyneen romanttinen kuva siitä, millaista kansojen elämä on ollut ennen kristinuskon leviämistä. Lähetyssaarnaajat nähdään valkoisen riistovallan edustajina, jotka tuhosivat kansojen alkuperäisen kulttuurin. Sitä ei haluta muistella, että monet alkuperäiset kulttuurit sisälsivät ihmisuhreja ja muita kauheuksia. Esimerkiksi Azteekkien Tenochtitlanin pääpyramidille omistetuissa uhrimenoissa vuonna 1487 arvioidaan tapetun 70-80000 ihmistä. Arviot vuotuisten ihmisuhrien ”normaalimääristä” liikkuvat välillä 15000 - 250000. Uhrien tarkoitus oli jumalien lepyttäminen, jotta saataisiin hyvä sato. Jos sato oli hyvä, papit vaativat osan siitä itselleen. Jos sato oli huono, papit vaativat lisää uhreja. Uskonnollinen dogmi vahvistui kummassakin tapauksessa.

    Azteekit eivät olleet ainoita alkuperäiskansoja, joilla oli outoja tapoja. Marinidien saarten Anim-heimon keskuudessa kaikki poikalapset alistettiin uskonnollisen kultin nimissä heimon miesten seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi, ja jokainen nainen joutui avioliittonsa aluksi kokemaan heimon miesten joukkoraiskauksen. Viimemainitussa toimenpiteessä yli jäänyt siemenneste sekoitettiin ruokiin tai käytettiin rituaaliseen koristeluun. Miehen ja naisen välinen avioliitto oli muutenkin lähinnä nimellinen instituutio. Anim-heimon miehet elivät nimittäin keskenään homoseksuaalisissa suhteissa. Koska tämänkaltaiset seksuaaliset tavat johtivat sukupuolitauteihin ja naisten hedelmättömyyteen, heimo uhkasi kuolla sukupuuttoon. Ongelma ratkaistiin siten, että miehet kaappasivat ryöstöretkillään mukaansa vieraisiin heimoihin kuuluvia lapsia, jotka otettiin oman heimon täydennykseksi. Koska Anim-heimon jäsenet olivat ihmissyöjiä, kaapattujen lasten vanhemmista ei tullut ongelmaa. Heidät käytettiin ravinnoksi.

    Lähde: Keesing, Roger M., Cultural Antropology. New York 1981.

    Jokelan ja Kauhavan koulujen joukkosurmat voivat hyvinkin olla vilahduksia siitä mitä seuraa, kun ihmisluonto pääsee vapaasti toteuttamaan itseään.

  • M Virtanen kommentoi:
    26.9.2008 21.45

    On masentavaa että suomessa vuonna 2008 on tällaisia henkilöitä eduskunnassa.

Kommentoi tätä artikkelia

Paljonko on 5 plus 1? (pakollinen)

Tämän kysymyksen tarkoituksena on estää koneellinen roskakommentointi.

Nimi (pakollinen)

Sähköposti (ei julkaista) (pakollinen)

Web-sivusto




Palaa alkuun | Uuden Suomen etusivu | Blogipalvelun etusivu




keskiviikko, 9. heinäkuu 2008

krisuhihu töräyttää kun Nasse vastustaa erään taikauskon juridista asemaa

Ei herranjestas sentään perkele, mitä nyt Nasse.-setä jorisee. En jumaliste ymmärrä nyt Nasse.n ajatuksen kulkua. Jessus sentään, krisulahkon loitsujen juridinen sitovuus.
Mitä perkelettä meinaat tällä oi arvon Nasse.

"Pidettäköön siis avioliitto ja vihkimisoikeus poissa lahkojeesuksilta, taikauskojen aika on ohi."

Ei hemmetti tuota sun ajatusten kulkua saatana! :)

Siis mikä helvetin lahkojeesus? Kristinuskoko muka taikauskoa? Ei helvata sentään.
Itse en ole havainnut kristinuskossa yhtään taikauskoa, saatikka loitsujen hokemista.
Itse olen kirkon jäsen, enkä koe yhtään kuuluni johonkin noitapoppooseen.

"Lahkot saavattoki suorittaa omia taikauskoisia riittejään ja lukea loitsujaan, kunhan eivät alaikäisiin sekaannu eikä asialla ole yhdistyksen jäsaenyyttä kummempaa juridista sitovuutta."

taikauskoisia riittejä? Ei helesinki suomessa enää oo mitää taikauskovaisia, ku korkeintaan wiccat ehkä, mut sekin on nykyään ehkä enemmän ideologia, kuin mikään taikausko. Kirkon piirissä ei lueta loitsuja. Luuletko arvon Nasse.-setä, että loitsujen hokemisella saisi jotain saatana. Kaikkihan osaa pitää loitsuja satukirjoihin kuuluvina ilmiöinä.
Me uskomme Jumalaan ja hänen ainoaan poikaansa, joka sovitti syntimme ristillä. Tämäkö muka taikauskoa? Ja pyh, sanon minä!

maanantai, 9. kesäkuu 2008

Piispa jatkaa.....

Piispa Heikka ja krisselimoraali
Kirjoittanut: Nasse.  9.6.2008  klo 20.46

Piispaa on ruvennut hatuttamaan että hänen blogissaan esittämät töräytykset tulevat tyrmätyksi kerta toisensa jälkeen, joten hän on laittanut blogiinsa moderoinnin.

Valitettavasti se ei koske keskustelunavauksia.

Tässä kuitenkin eräs töräytys ja siihen vastine joka odottaa moderointia. Mitä veikkaatte, voittaako kamelikuskien nuotiotarinat ja reilun sadan tonnin vuosipalkka etuineen, vai inhimillisyys?



LASTEN JA NUORTEN PSYKIATRISET PALVELUT TUKOSSA

June 9th, 2008 by admin

Työpöydälleni tulee päivittäin erilaisia yhteydenottoja, joissa pyydetään piispan toimenpiteitä hädässä olevien ihmisten auttamiseksi. Monesti asiat ovat niin monimutkaisia tai vaikeasti hoidettavia, että mahdollisuudet auttaa ovat vähäiset. Piispalla on kuitenkin oikeus ja velvollisuus ottaa asioihin julkisesti kantaa ja vedota päättäjiin hädän lieventämiseksi.

Viime aikoina olen saanut runsaasti vetoomuksia lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen puolesta. Lukuisat vanhemmat ovat hädissään lastensa puolesta ja toivovat heidän saavan hoitoa ahdinkoonsa. Yhteydenotoissa toistuu kuitenkin syvä pettymys siihen, että hoitoon on hyvin vakeata päästä. Eräs äiti kertoo kokemuksenaan, että akuutissa kriisissä jono hoitoon on puolen vuoden mittainen. Ja jos lapsi sattuu vielä puolen vuoden päässä olemaan hengissä, keskusteluapua on tarjolla parin kolmen viikon välein. Poliklinikan työtilanteen vuoksi resurssit eivät riitä vaikka henkilökunnalla kuinka olisi halua auttaa.

Suomessa on ollut voimassa lasten psykiatrisen hoidon hoitotakuu vuodesta 2001. Tästä huolimatta palvelujen saatavuudessa on huomattavia ongelmia. Kunnilla ei ole resursseja kyseiseen tarkoitukseen. Resurssien puutteista johtuen lukuisat psyykkisesti oireilevat lapset jäävät vaille tarvitsemaansa hoitoa tai saavat sitä tuskastuttavan odotuksen jälkeen.

Kunnat valittavat resurssipulaa. Olisiko kuitenkin kyse priorisoinnista? Eikö ole niin, että lasten ongelmien hoitaminen oikeaan aikaan on kuin panisi rahaa pankkiin? Ajoissa hoidettu sairaus säästää tulevaisuudessa veromarkkoja. Huonosti hoidettu lapsi puolestaan maksaa myöhemmin yhteiskunnalle kohtuuttomasti.

Lähetän tämän vetoomukseni kunnallisille päättäjille minuun yhteyttä ottaneiden vanhempien puolesta. Hätäapua on saatava pikaisesti ja pysyviä rakenteellisia muutoksia nopealla aikataululla.

Posted in Heikan kirjoituksia | |
No Responses to ' LASTEN JA NUORTEN PSYKIATRISET PALVELUT TUKOSSA '

Subscribe to comments with RSS

1.
Irmeli Salo said,
Your comment is awaiting moderation.

on June 9th, 2008 at 7:35 pm

Onhan sitä jotain apua tarjolla: http://www.uskontojenuhrientuki.fi/

Miten piispa itse on käyttänyt valtaansa estääkseen viattomien lasten manipuloinnin ja tai tukeakseen YK:n lasten oikeuksien julistusta?

Olisko moraalinen vaatimus jättää lapset rauhaan liikaa pyydetty?

Vai jyrääkö tyypillinen krisselimoraali jossa 16 vuotias on oikeutettu äänestämään taikauskoisen lahkon vaaleissa mutta ei saa siitä erota?

Kuunteleeko ev-lut lahkon piispa viattomien lasten hätähuutoja?

tiistai, 6. toukokuu 2008

Piispa päräyttää

   "Kirkolliskokouksen avauspuheenvuoron käyttäneen Paarman mukaan kirkosta eroaminen kertoo ennemminkin ihmisten arvomaailman kriisistä.

- Monet ovat kallistaneet korvansa sen houkuttelevan kutsun puoleen, joka lupaa vapautta: vapautta yhteisöstä, sen perinteistä ja etenkin vapautta yhteisön velvoitteista, taloudellisista, moraalisista ja muista. Kun vapautta lupaavat eivät yleensä tarjoa uudenlaista elämänsisältöä tai uutta arvomaailmaa, vain vapautta, ei seurauksena ole vain vapaus toteuttaa itseään, omia tarpeitaan ja pyrkimyksiään."

Linkki Kotimaa lehden juttuun

maanantai, 21. huhtikuu 2008

Raamattu varttitunnissa

Retrohetero kirjoittaa:

" GENESIS:

Mikä oli myös Phil Collinsin yhtye, mutta alussa oli tyhjyys, ja Jumalan henki leijui tyhjyydessä. Pimeässä leijuminen alkoi vissiin Jumalaa tökkimään, ja hän sanoi: "Tulkoon valo", ja
valo tuli. Jumala näki että valo oli hyvä. Valossa leijuminen oli huomattavasti hauskempaa kuin pimeässä kököttäminen. Seuraavaksi jumala loi maan pannukakkuna neljän kivipilarin päälle. Tämä menikin jo vituksi, sillä maasta tuli pallo. Samalla Jumala loi sata miljardia galaksia, mutta ei kertonut näistä koitellakseen ihmisen uskoa. Maa oli uusi kiva lelu ja jumala mätki sinne eläimiä, jotka kaikki olivat kilttejä, eivät syöneet toisiaan. Sitten Jumala loi miehen ja kylkiluunaisen ja sanoi heille: "Älkää vittu syökö mun omenapuusta". Vaikka kaikki eläimet olivat kilttejä, joukosta löytyi Jumalan luoma käärme mikä oli tosi tuhma. Se juksutti kylkiluunaisen syömään siitä omenapuusta. Ja söihän se, jumala kun ei ollut antanut heille tietoa oikeasta ja väärästä. Jumala näki mitä oli tapahtunut, ja vittuuntui. Se antoi kylkiluunaiselle 9 kuukauden raskausajan ja kuukautiset. Mies sai Jumalalta videokasetin:"Jumalan hauskat kotivideot", jossa Jumala liukastuu banaaniin, ja ajaa fillarilla munasillaan. Aatami antaa videosta murska-kritiikin, ja jumala saa raivokohtauksen. Samalla Aatami ja Eeva pääsevät ulkoruokintaan Eedenistä. Ai niin, käärme ei saanut rangaistusta.

Pian alkuihmiset saivat ensimmäiset lapset, ja toinen lapsista näytti mikä on ollut esikuvana, kun häntä luotiin. Kain tappoi veljensä ja taas jumala repi vihtahousunsa. Tällä kertaa Kain sai Fordin-merkin otsaansa ja hänet karkotettiin. yksinäisyydessään Kain sekosi ja löysi mielikuvitusvaimonsa, jonka kanssa yhtyi. Pian he perustivat Lähi-idän suurimman mielikuvituskaupungin. Täältä levisi ihmisiä ympäri Lähi-itää, ja he perustivat jengejä.
Aabrahamin jengi oli yksi kovimmista. He olivat tunnettuja insestistä ja karjan varastamisesta.
Sitten joku Jaakob kusettaa esikoisuutensa pukeutumalla lampaaksi. Kukaan ei kysy minkä näköinen hänen veljensä oikein on, tai oliko tuo moraalisesti oikein. Tätä ennen kuitenkin Jumala aikoo hukuttaa kaiken elollisen. Jumala antaa Nooalle tehtäväksi rakentaa valtamerialuksen johon otetaan kaikkia eläimiä kaksi kappaletta jouseen. Tämä käy Nooalle oikein hyvin, sillä hän tekee elääkseen roskisten dyykkausta, ja harrasteena valtamerihöyrylaivoja. Suunnitelma menee kuitenkin vituksi, kun Nooa julkaisee debyyttisinglensä, "Ukko Nooan". Tämä kolmen nuotin uskomattoman ärsyttävä kappale tappaa talossa ja puutarhassa kaiken elollisen, millä ei ole korvatulppia. Nooan single leviää kakaroiden keskuudessa kuin kuppa Afrikassa, ja pian kaikki elollinen on tuhottu.
Jumala on kiitollinen Nooalle lopullisesta ratkaisusta ja opettaa Nooalle kikkelin silpomisen ABC:n. Tämä on virhe, ja miksi, se selviää myöhemmin.


SEXODUS:

Oli seksiä käsittelevä TV-ohjelma, jossa nainen kysyi studioon tulevilta ihmisiltä, teetteks te
"sitä"? Mutta samalla alkaa ihmiskunnanhistorian synkin luku, Mooses syntyy. Äiti tajuaa mitä oli tullut synnytettyä ja heittää muksun jokeen. Maailmanhistoria voisi olla huomattavasti yksinkertaisempi, jos Faraon tytär ei olisi löytänyt Moosesta. Ikävä kyllä hän löysi, ja Mooses varttui Faraon hoivissa. Huumeita käyttäessään Mooses tajusi ettei normaalissa yhteiskunnassa ole mitään järkeä, kuten sosiaalihuollossa tai valtion turvaamissa työpaikoissa. Hän lähti etsimään luvattua maata,
johon juutalaiset pääsevät paukuttamaan pyssyjä muutaman tuhannen vuoden päästä, tulkittuaan väärin yhden hallusinaatioista, jossa oli palava puska. Yllättävää kyllä, muita ihmisiä lähti mukaan tälle reissulle, mitä on jälkeenpäin kutsuttu nimellä "Inhoa ja pelkoa Jerusalemin etelä-puolella". Tämä reissu venyi aina viisikymmentä vuotiseksi, ja hauskaa oli. Jumalakin teki pari kepposta, mm. heitti joukon päälle kumikäärmeitä. Kepponen olisi ehkä ollut hauska, ellei 3 ihmistä olisi saanut sydänkohtausta. Sama kepponen aiheutti kuuluisan kertomuksen, jossa Mooses ottaa kupan runteleman sauvansa käteen, luultuaan sitä käärmeeksi. Se näky aiheutti 4 ihmisen kuoleman ja kahden sokeutumisen. Jumalan toinen esimerkki huumorista oli kymmenen eri kansan hyökkääminen Mooseksen narkkarilauman kimppuun. Huumori ei auennut Mooseksen porukalle yhtään paremmin kuin Aatamille "Jumalan hauskat kotivideot", jossa Jumala kompuroi morsiuspuvussa ja saa pesäpallomailasta munille.


G-PISTE:

On seksistä kertova TV-ohjelma, jossa kaksi naista kyselee studioon tulevilta ihmisiltä, teetteks te "sitä"? Lopussa näytetään yleensä Itä-Saksalaista amatööripornoa 70-luvulta. Ajat eivät ole siis paljoa muuttuneet. Moosesta rupee vituttamaan Jumalan temput, ja kieltäytyy tottelemasta Jumalaa. Jumala tulee tappamaan Moosesta majataloon, mutta Mooseksella on ässä hihassa, tai oikeastaan esinahka, ja Jumala on Mooseksen edessä voimaton. Mooseksesta tulee Jumala hetkeksi, mutta kuolee kupan tuhottua hänen sisäelimensä. Kannattaisi käyttää puhtaita neuloja.

Mitä muuta tapahtuu Mooseksen kirjoissa?

Tässä highlightsit:

- Pojat löytävät luolasta aarteen, ja pääsevät rikollisliigan jäljille.
- Tomi-traktorin määräaikaishuollossa menee jotain todella pahasti pieleen, ja Tomi hiiltyy tunnistamattomaksi.
- Palanneen homoseksuaalin lihan tuoksu on mieluisa Herralle, posautettuaan Sodoman ja Gomorran tuusan paskaksi. Hekin olivat arvostelleet Jumalan "Hauskoja kotivideoita".
- Mooses tappaa kyyhkyt lähes sukupuuttoon silpottuaan hullunruohon vaikutuksen alaisena 3 miljoonaa kyyhkyä uhrialttarilla.
- Daavid tappaa jättiläiset sukupuuttoon, vaikkei niitä pitäisi olla edes olemassa, ainakaan Jumala ei niitä ole luonnut.


*************************************************

UUSITESTAMANTTI:

Mooseksen kuoleman jälkeen kyyhkykanta elpyy, mutta on tulossa uusi synkkä aikakausi. Ihme tapahtuu tallissa, jossa neitsyt synnyttää. Neitsyen mies on ilmeisesti yksinkertainen, kun ei tajua asian todellista laitaa. Sitten tuleekin blackout, ja lapsesta tulee kolmikymppinen. Hän saa nimen Jeesus. Pian hän tekeekin uskomattomia ihmeitä, kuten vetää kanin hatusta ja käteen. Myös leivän ja kalan jakaminen on todella jännittävää kamelikansalle. Tätä samaa ihmettä tapahtuu vieläkin kirkon järjestämissä leipäjonoissa. Välillä Jeesus on erämaassa jakomielitautisena, ja rukoilee itselleen apua itseltään. Jeesus saa myös ramman kävelemään, annettuaan hänelle proteesinsa takaisin. Viimeisellä aterialle Jeesus kehottaa opetuslapsiaan syömään ruumiinsa ja juomaan hänen verensä. Opetuslapset tuskin malttavat pysyä nahoissaan, niin innoissaan he ovat tulevasta ristiinnaulinnasta. Juudas pettää Jeesusta, ja tekee itsemurhan ampumalla itseään päähän, syömällä syanidikapseli, hirttäytymällä, viiltämällä ranteet auki, kuuntelemalla Radio Novaa ja hyppäämällä tulivuoreen C-4:sta taskussaan. Kohta Roomalaiset kyllästyvät taikatemppuihin ja haluavat sirkushuveja. Tämän jälkeen Jeesus pääseekin päätähdeksi sen ajan suurimpaan SM-festariin. Tämä ei Jeesusta haittaa, sillä tämä on osa hänen suurta suunnitelmaa jolla hän antaa anteeksi ihmisille hänen itsensä luomat synnit. Tämä onnistuu vain uhraamalla itsensä itselleen. Lopulta kun Jeesus saatiin ristille riippumaan, Jeesus sanoi viimeisinä sanoinaan: "Se on täytetty".

ALTERNATIVE ENDING 1.
Jeesus sanoi viimeisinä sanoinaan: "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? (Suom."Minä itse, minä itse, miksi hylkäsin itseni?")

ALTERNATIVE ENDING 2.
Jeesus sanoi viimeisinä sanoinaan: "Isä, sinun käsiini annan henkeni" (Suom. Minä itse, itseni käsiin annan henkeni"

ALTERNATIVE ENDING 3.
Jeesus sanoi viimeisinä sanoinaan: "Haistakaa vittu".


Tämän jälkeen meni epämääräinen luku päiviä ja
Jeesus heräsi valekuolemasta ja sanoi "You fucking idiots!", ja nousi taivaisiin itsensä vierelle. Jumala oli saannut itsestään leikkikaverin, eikä enää ole sittemmin kiinnostunut ihmisten edesottamuksista. Mutta ei raamattu tähän lopu.


APOCALYPSO:

Now! On Kubrickin ohjaama elokuva. Johannes "Kärjen" Kastajan versio huomattavasti erilainen, siinä tapahtuu mm. seuraavaa:

- Karitsa lukee kirjaa.
- Karitsa pukeutuu morsiuspukuun teurastettuna.
- Isoja hyönteisiä kiusaamassa ihmisiä.
- Juhan Af Gran rakentaa asteekkien pyramidit ja ajaa vanhalla Escortilla foliohattu päässään.
- Jumala saa pommi-iskuistaan lahjaksi 144 000 mormonineitsytmiestä.
- Rikollisliiga löytää pojista aarteen ja pääsevät luolan jäljille.


PAAVALIN KIRJEET:

Ensimmäinen osuus koostuu Paavalin kirjeistä Jallun osastolle "Kirjeitä pyllyltäni", jossa julkaistaan lukijoiden novelleja. Paavalin fiksaatio kuoropoikiin ei purrut toimitukseen, ja näitä ei koskaan julkaistu Jallussa. Myös lailliset syyt olivat esteenä, sillä kirjeet sisälsivät viitteitä pedofiliaan. Ainoa paikka missä näitä voi laillisesti julkaista on raamattu. Eli niitä ei julkaista tässäkään.

Toinen osuus koostuu Paavalin tekstiviesteistä. Nämä viestit ovat pistäneet teologit miettimään Paavalin roolia puutarhurina. Viestit "Pidätkö puutarhaasi kunnossa?" ja "Multa tuli jo" ovat näiden mietteiden innoittajana.


CORTIINALAISTEN KIRJEET:
Nämä koostuvat Ford Cortina harrastajien jorinoista, eli ei mitenkään mielekkäitä jos ei harrasta Fordeja. He myös spekuloivat kirjeissään Juhan Af Granin Escortin vuosimallia.


SANANLASKUT:

"Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se siihen itse laukeaa"

"Parempi kyyhky revittynä kuin nälkiintyneen vatsassa"

"Joka ensimmäisen kiven heittää, heittäkööt kymmenen lisää"

"Haista vittu"


VIIMEISET SIVUT:

Loppupuolelta löytyy myös Jerusalemin kartta, mikä on vasta 2000 vuotta vanha. Se on todella hyödyllinen jos eksyy Jerusalemissa.

Raamattu loppuu tyhjiin sivuihin joihin jokainen voi kirjoittaa jatkoa kertomukselle. Mm. mormonit ovat kirjoitelleet näille sivuille ahkerasti ja saaneet uuden näkökulman koko raamattuun. Mikset siis sinäkin?


********************************************

Jutun kirjoittanut Tohtori Retrohetero (Luulotieteiden maisteri, Nissanin omistaja ja henkisesti omasta mielestään terve ihminen.)"

Linkki juttuun: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000012&posting=22000000034573828